۱- ابتدا گوجه ها را بشویید و صبر کنید تا آب بیندازد.  در حین شستن اگر گوجه ها خرابی یا کپک زدگی دارند آنها را تمیز کنید.
۲- گوجه ها را به ۳ الی ۴ قسمت برش بزنید.
۳- آنها را در قابلمه بریزید نسبت به مقدار گوجه ها تقریباً به ازای هر دو الی 3 کیلو گوجه، یک قاشق غذا خوری روی گوجه ها نمک بپاشید.  نمک کمک می کند گوجه حین جوشیدن آب بیندازد و باعث ماندگاری و جلوگیری از خراب شدن رب گوجه می شود.
نکته: بهتر است از قابلمه روحی برای تهیه رب گوجه استفاده کنید. قابلمه مسی، چون مس با رب گوجه واکنش می دهد و مواد مضر تولید می کند، خوب نیست.
۴- قابلمه را روی شعله گاز بگذارید و حرارت را متوسط کنید. درب قابلمه را بگذارید تا رب گوجه ها کم کم آب بیندازند و در آب خودشان شروع به جوشیدن کنند. ( نیاز به اضافه کردن آب ندارد. ) حدود نیم ساعت تا یک ساعت گوجه ها  باید خوب پخته شوند و پوست آنها به راحتی جدا شود. کاملاً مشخص است که گوجه پخته شده.
اگر به گوجه نمک نزده باشید خوب آب نمی اندازند حتی ممکن است گوجه ته بگیرد.
۵- بعد که گوجه ها خوب پخت. گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا کاملاً خنک شوند.
۶-گوجه های پخته را با دست ورز دهید و تیکه تیکه از صافی رد کنید. تا آب و گوشت گوجه از صافی عبور کند. و پوست و دانه های گوجه داخل صافی بماند. در صافی هم دوباره روی گوجه ها دست بکشید تا آب و گوشت گوجه کاملاً از صافی رد شود.
اگر مقدار زیادی گوجه دارید مثلا بیشتر از ۱۰ کیلو گوجه داشتید، چون مقدار زیاد رب بدست میاید، بهتر است صافی با سوراخ های ریز انتخاب کنید تا تخمه های گوجه تا می شود، از صافی عبور نکند. چون هرچه این تخمه ها کمتر وارد آب گوجه شود، ماندگاری رب گوجه شما بیشتر می شود و دیرتر کپک می زند.
اما اگر مقدار کمتر از ۱۰ کیلو گوجه دارید می توانید از صافی با سوراخ های درشت هم استفاده کنید چون مقدار رب کم است و زود مصرف می شود، اشکال ندارد تخمه های گوجه از صافی عبور کند.
اگر تخمه های گوجه از صافی عبور کرد، در آخر آب گوجه را از صافی ریزتر عبور دهید تا تخمه های گوجه گرفته شود.

- بعد آب و گوشت گوجه را که از صافی عبور دادید، روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید.  وقتی جوشید حرارت شعله را متوسط کنید. هر نیم ساعت یکبار آن را بهم بزنید تا ته نگیرد. لازم نیست حرارت شعله را خیلی کم کنید.
مواظب باشید رب گوجه ته نگیرد. رب گوجه اگر ته بگیرد هم طعم خوبی ندارد هم بوی سوختگی تمام رب را می گیرد. همانطور که گفتم رب گوجه هر نیم ساعت از ته بهم بزنید.
درب قابلمه را اصلاً نگذارید تا هم آب رب بخار شود و غلیظ نشود هم سر نرود.
8- باید چند ساعت رب بجوشید تا برسد. نشانه رسیدن رب در این روش این است که رب شروع به جوشیدن با صدای بلند مثل مواد مذاب می کند. و رب به بیرون پرتاب می شود. این حالت نشان می دهد که آب اضافی رب گرفته شده و رب کاملاً رسیده. در( این وقت زیر حرارت را کم کنید تا 15 دقیقه بجوشد.
در این مرحله یعنی وقتی رب رسید، برای اینکه رب دیرتر خراب شود به ازای هر یک کیلو رب (نه گوجه!) حدود یک قاشق غذا خوری روغن مایع به آن بزنید و رب را بهم بزنید و بعد از یک الی دو دقیقه حرارت رب را خاموش کنید. ( البته این راهکار دلخواه است و می توانید روغن نزنید اما این روش کمک می کند رب دیرتر خراب شود. )
توجه: اگر دوست دارید رب گوجه خانگی که درست کردید مثل بیرونی کاملاً سفت شود. حرارت گاز را خیلی کم کنید تا رب در حال جوشیدن به بیرون پرتاب نشود. با این روش یک الی دوساعت بعد از رسیدن رب، باید آن را بجوشانید تا کاملاً سفت و غلیظ شود. فقط هر 10 الی 15 دقیقه رب را از ته قابلمه بهم بزنید تا ته نگیرد.
9- در آخر صبر کنید رب خوب سرد یا ولرم شود و بعد با روشی که در ادامه میگم آنها را ظرف کنیدطرز ظرف کردن رب خانگی خیلی مهم است چرا که اگر نکات آن را رعایت نکنید رب ممکن است خیلی زود کپک بزند و خراب شود.
بهتر است برای ظرف کردن رب از ظروف شیشه ای استفاده کنید. رب به دلیل داشتن خاصیت اسیدی با ظروف فلزی و پلاستیکی واکنش شیمیایی می دهد و مواد ناسالم وارد رب می شود.
۱- شیشه های رب را از قبل خوب بشویید و اجازه دهید کاملاً خشک شود.
۲- بعد وقتی رب گوجه هنوز گرم است (نه داغ!) آنها را داخل شیشه رب بریزید.
۳- روی آن کمی روغن بریزید و درب آن را محکم ببندید.
۴- شیشه را یک شبانه روز در کنار آشپزخانه برعکس قرار دهید تا هوای داخل آن کاملاً خارج شود.
۵- بعد آنها در جای خنک یا اگر در یخچال جا دارید، آنها را در یخچال قرار دهید. اگر در هنگام درست کردن رب از صافی با سوراخ های بزرگ استفاده کردید و تخمه های گوجه  زیاد داخل رب است یا اجازه ندادید رب کاملاً برسد، حتما آن را در یخچال قرار دهید وگرنه خراب می شود